Fregatskydning 2020

Søndag den 9. august 2020

Søndag den 9. august afholdtes atter den traditionsrige Fregatskydning i Nibe Marineforening.

Det var ikke uden indledende spænding, at dagen kunne gennemføres. Bestyrelsen besluttede at gennemføre aktiviteten eftersom de Covid-19 drevne restriktioner var blevet løsnet kort forinden. Foreningen har en række ældre, skattede, medlemmer som bestyrelsen var ret bekymrede for, men beslutningen blev truffet, i overensstemmelse med reglerne, og dagen gennemført.

Dagen begyndte som vanligt kl. 08.30 i et fantastisk vejr med mønstring på Nibe Torv. Omkring 33 morgenfriske marinere, med fornemt besøg fra bl.a. Ålborg- og Glyngøre Marineforeninger, var mødt op for at deltage i dagens skydning, som i vanlig stil blev sat i gang af formand Hans Jørgen Christensen med kommandoen træd an. Efter opstilling i ”lige” geledder affyredes kanon-salut, og marchen mod Nibe havn blev påbegyndt. Vejret var som sagt godt og humøret ekstra højt, så marchen blev gennemført i raskt tempo, og uden mandefald.

Efter ankomsten til Nibe havn blev marchen midlertidigt afblæst, og processionen atter råbt i  geled. Her blev der indledningsvist budt velkommen af Fregatkaptajn Bent Lyngsø og markeret med en kanonsalut, hvorefter Fregatkaptajnen, traditionen tro, benyttede sig af muligheden for at inspicere de opstillede Marinere samt komme med de vanlige spottende og drillende kommentarer. Efter endt inspektion blev der budt på forfriskninger i form af kolde øl og en tilhørende dram.

Efter ca. en halv times hygge gik kursen atter mod Marinestuen i Nibe, hvor kaffe, rundstykker ost og pålæg, samt en snaps ventede de nu efterhånden trætte, solmodnede, sultne og kaffetørstige deltagere.

Herefter kunne Fregat-skydningen ved ca. ti-tiden påbegyndes.

Kort efter middagstid indstilledes skydningen midlertidigt for at skytterne, efter der var blæst til skafning, kunne nyde dagens frokost bestående af veltilberedte stegte ål med hvide kartofler og persillesovs tilberedt af Merete Christensen. Et måltid en admiral værdig. Inden da var skydningen skredet fornuftigt frem, og ca. halvdelen af målene var skudt ned.

Efter frokosten kunne skydningen genoptages og naturligvis afsluttes med uddeling af præmier til de skytter, som havde skudt mål ned.

Der blev ligeledes afholdt konkurrence i skydning til skive med hhv. gevær og pistol, som ligeledes præmieredes. Disse discipliner konkurreres der ihærdigt i, idet ingen vil give sig før til aller sidst. Her findes der også en god portion konkurrenceånd.

Afslutningsvist blev det tid til at den afgående Fregat-kaptajn Bent Lyngsø måtte afklæde sig sit Fregat-kaptajn regalier og lade formand Hans Jørgen Christensen udlevere dette på ny til Jens Poulsen, som er årets nye Fregatkaptajn.

En fantastisk hyggelig dag med høj sol, skydning, hygge og kammeratskab var slut. De mange gæster udenbys fra takkede af og begyndte turen hjem.

Årets skytter blev:

Bovsprydet – Morten Christensen

Roret – Hans Jørn Abildgaard (skudt af Michael Zaar)

Gallionen – Morten Christensen

Fortoppen – Jørn Zaar (skudt af Michael Zaar)

Krydstoppen – Søren Ubåd (skudt af Michael Zaar)

Stortoppen, dermed Mesterskytten – Kristian Karlsen

Gevær 1. præmie – Morten Christensen