Fregatskydning 2021

Lørdag den 14. august 2021

Lørdag den 14. august afholdte Nibe Marineforening Fregatskydning. Fregatskydning er i store sammenhænge det samme som andre kalder fugleskydning.

Ulig foregående år foregik Fregatskydningen, efter mange medlemmers ønske, denne gang på en lørdag. Dette kunne spejles i antallet af de knapt 24 tilmeldte, idet adskillige skulle til konfirmationer, bryllup og andre aktiviteter, men beslutningen blev truffet sidste år, og således faldt aktiviteten på en lørdag.

Programmet begyndte på Nibe Torv kl. 08.30 med opstilling i geledder. Efter antrædning kunne der, traditionen tro, affyres kanonsalut. Efter diverse små informationer lod formand Hans Jørgen Christensen de utålmodige marinere påbegynde vandringen mod den nuværende fregatkaptajns bolig.

Anført af formanden og to flagbærere bevægede processionen sig mod fregatkaptajn Jens Poulsens bolig  i Nibe. Dog viste vejret sig fra sin noget ugunstige side idet gruppen blev fanget af et kortvarigt skybrud under vandringen. En smule regn var dog ikke noget der fik de tidligere marinere til at miste humøret, så kort efter nåede følget frem, hvor fregatkaptajn Jens Poulsen bød velkommen.

I Jens Poulsens utroligt flotte have kunne der indtages forfriskninger inden vandringen mod Marinestuen, som denne gang foregik i tørvejr.

Efter ankomsten kunne de fremmødte indtage kaffe og morgenbrød inden skydningen påbegyndtes, og omkring kl. 10.00 kunne de første skud markere skydningens begyndelse.

Skydningen skred frem i vanlig stil, og blev kun afbrudt for indtagelse af en lækker frokost bestående af stegte ål, hvide kartofler, persillesovs flankeret af øl og snaps. Herefter kunne skydningen fortsætte.

Omkring kl. 16.00 var det overstået. Resultatet fordelte sig således:

Bovsprydet: Kristian Adelsen

Roret: Jens Poulsen

Galeonen: Lars Brøndum

Fortoppen: Jens Poulsen

Krydstoppen: Jan Zaar

Stortoppen/Mesterskytten: Jens Poulsen

Gevær: Morten Christensen

Pistol: Morten Christensen

Efter endt præmieoverrækkelse kunne afgående fregatkaptajn Jens Poulsen overrække sine regalier til den nyvalgte fregatkaptajn Tommy Lyngsø, som modtog disse med tak, og traditionen tro efterfølgende kvitterede med at byde på en omgang øl.

Dermed afsluttedes det fastlagte arrangement, der trods det lavere antal deltagere dette år, må siges at have været mindst lige så hyggeligt som tidligere år, idet mange hyggede videre i marinestuen.