Fregatskydning 2022

Lørdag den 6. august 2022

Kl. 08.30 påbegyndtes dagens program med mønstring på Nibe Torv. Omkring 25 friske marinere var mødt op for at deltage i dagens skydning, som i vanlig stil blev sat i gang af formand Hans Jørgen Christensen med kanon-salut, og efterfølgende blev marchen mod Nibe havn påbegyndt. Vejret var godt, men blæsende, og det trak godt i foreningens flag under turen. Marchen blev gennemført i fint tempo, og kun med enkelte mandefald.

Efter ankomsten til Jens Poulsens fiskehus på Nibe havn blev marchen midlertidigt afblæst med en kanonsalut, og så blev der budt velkommen og foretaget inspektion af de opstillede marinere af Fregatkaptajn Tommy Lyngsø. Efter endt inspektion blev der budt på forfriskninger i form af kolde øl og en tilhørende dram.

Efter ca. en halv times hygge gik kursen atter mod Marinestuen i Nibe, hvor kaffe, rundstykker ost og pålæg, samt en snaps ventede de nu ret trætte marinere.

Herefter kunne Fregat-skydningen ved ca. ti-tiden påbegyndes.

Nogen tid før kl. 12 suspenderedes skydningen midlertidigt for skytterne, og efter en mindre pause blev der blæst til skafning, Dagens frokost bestod af veltilberedte stegte ål med hvide kartofler og persillesovs traditionen tro. Som altid et måltid en admiral værdig. Inden da var skydningen skredet fornuftigt frem, og halvdelen af målene var skudt ned.

Efter frokosten kunne skydningen genoptages og naturligvis afsluttes med uddeling af præmier til de skytter, som havde skudt mål ned.

Under fregatskydningen kan der ligeledes skydes til skive med hhv. gevær og pistol, som ligeledes præmieredes. Disse discipliner er for dem der har lyst, og hvert år konkurreres der ihærdigt i begge discipliner.

Afslutningsvist blev det tid til at den afgående Fregat-kaptajn Tommy Lyngsø måtte afklæde sig sit Fregat-kaptajn regalier og udlevere dette på ny til Lars Brøndum, Hals, som blev årets nye Fregatkaptajn.

En god og hyggelig dag med skydning, hygge og kammeratskab var slut. Gæsterne udenbys fra takkede af og begyndte turen hjem.

Årets skytter blev:

Bovsprydet – Søren Ubåd, Aalborg