Marinevin 2016

Årets vinlabel er en tribut til sømændene, som måtte lade livet i "Jyllandsslaget" 31. maj 1916

 

Søslaget ved Jylland

Søslaget ved Jylland, også kendt som Søslaget om Skagerrak eller nu som "Det Glemte Slag", foregik i dagene 31. maj og 1. juni 1916. Slaget var det første og eneste totale slagskib-søslag under 1. verdenskrig mellem den tyske og den britiske flåde. Efter søslagets afslutning hævdede begge sider at have opnået sejr.

Udpluk af historien

HMS Ironduke

Den 31, maj kl. 14 lå det danske handelsskib N. J. Fjord rutinemæssigt ud for Jyllands kyst. Uden varsel dukkede to tyske krigsskibe fra den kejserlige tyske flåde op. De havde set N. J. Fjord og besluttet sig for at undersøge det. Samtidig havde den britiske flådes spejderenheder set det samme og ankom kort efter til stedet.

Al opmærksomhed blev øjeblikkelig fjernet fra det danske skib, og hektisk aktivitet brød ud overalt. Slagets første skudveksling fulgte kort efter. Uafvidende var danskerne endt mellem de to mægtigste flåder i verden og havde ansporet til et søslag, der gik over i historien. Ud over N. J. Fjord observerede et andet dansk skib også de tidlige træfninger mellem de to flåder. Mandskabet på Næsborg troede indledningsvis, de var vidne til en flådeøvelse.

Sagens alvor blev dog klar for dem da trykbølgerne fra granatnedslagene rullede ind over det danske skib, der ellers lå syv km væk.

Danskerne var vidne til, at man fra tysk side troede, man havde mødt en isoleret britisk flådeenhed, der nu skulle lokkes sydpå, hvor den kejserlige flåde lå i baghold. Hvad de tyske admiraler ikke vidste var, at briterne havde opfanget afslørende radiomeddelelser. Den mægtige britiske flåde var derfor stået til søs i stærkeste formation.

Den tyske flåde lagde øjeblikkelig kursen sydpå og briterne fulgte efter. De to flåder lagde sig i kampformation og da de lå ca. 14 km fra hinanden åbnede de ild. Straks blev de tyske sømænds kvalitet understreget, og med dødbringende præcision regnede en sværm af tonstunge granater ned over den britiske flåde.

Ødelæggelsen af HMS Queen Mary

Det blev derfor også briterne, der led slagets første alvorlige tab. Efter en intens ildkamp blev det britiske Indefatigable ramt af en serie fatale fuldtræffere.

En øredøvende eksplosion tordnede igennem skibet, og bølger af ild og tyk sort røg slog op omkring det, hvorefter det langsomt rullede om på siden og gik ned mod havbunden. Med sig tog det 1 017 britiske sømænd. Efter en times blodige kampe kunne de slagne britiske skibe med ét se den enorme tyske flåde dukke op i horisonten. Tyskerne troede, de havde krammet på briterne, men nu var det briternes tur til at sætte en fælde. De britiske skibe gjorde øjeblikkelig­ ­omkring og satte fuld fart nordpå, hvor den overlegne britiske storflåde ventede på sin ærkerival. Tyskerne bed på krogen, og deres næsten 100 skibe satte straks efter.

Omkring kl. 18, efter nye kampe, gik de forreste tyske flådeenheder efter briterne ind i en større tågebanke. Da de brød ud igen, ventede der dem et syn, som ingen tysk sømand ønskede at se. Spredt ud over horisonten kom den mægtige britiske storflåde stormende direkte imod dem.

 

Klirrende ruder i Jylland

På den jyske vestkyst gik det nu op for befolkningen, at et voldsomt slag var brudt ud. Kanonernes buldren kunne høres i det fjerne, og i Ringkøbing var man sågar ude for, at bragene fik ruderne i byen til at klirre.

Årsagen hertil var, at den britiske flåde havde læst situationen perfekt og havde placeret sig optimalt. De frygtede britiske slagskibe sendte nu en regn af granater på op imod 1 200 kilo ned over den lamslåede tyske flåde. De enorme eksplosioner hamrede igennem de tyske skibe og truede med at gøre en ende på kejserens stolthed.

Den tyske øverstkommanderende, admiral Scheer, tog derfor konsekvensen og sendte hastesignal ud til hele sin enorme flåde. Samtlige skibe skulle gennemføre en simultan 180-graders vending og stikke af for fuld fart. Manøvren tog briterne på sengen, og på få minutter ændrede den tyske flåde kurs og forsvandt ud i tågen. Briterne befandt sig dog i den fordelagtige situation, at de lå, så de kunne afskære den tyske flåde fra sin hjemhavn.

Noget uventet, måske i et forsøg på at fremtvinge en gunstig situation, besluttede Scheer sig kort efter sin succesrige flugt for at genoptage kampen med den britiske flåde. Han beordrede derfor en ny 180-graders vending.

I de ti minutter, den fornyede flådekamp varede, blev de tyske sømænd udsat for et sandt mareridt. Tusindvis af højeksplosive granater overdængede deres skibe, der på ingen måde kunne svare effektivt igen. Situationen truede på ny med katastrofe for den tyske flåde, der igen måtte forsøge sig med en febrilsk flugt.

Denne gang kastede Scheer sine mindste skibe ind i et selvmorderisk torpedoangreb. Det lykkedes dem at holde briterne stangen, mens resten af den tyske flåde undslap i ly af nattens hastigt tiltagende mørke.

Farvandene omkring slaget var på dette tidspunkt spækket med vraggods, lig der flød i overfladen, og olie fra de sunkne skibe. Det var noget nær umulige vilkår for de overlevende søfolk, der var blevet efterladt i det iskolde vand.

Enkelte var dog heldige at blive reddet. Blandt dem var seks forkomne engelske sømænd, der blev samlet op af en dansk damper, og tre tyskere, der blev sat i land i Århus efter at være blevet reddet af et finsk skib.

Slaget var dog langt fra overstået.

Tyskerne var stadig afskåret, men de havde med mørket opnået en afgørende fordel. Begge flåder vidste, at tyskerne var klart overlegne når det gjaldt natlig kamp. Tyskerne satte derfor alt ind på i ly af mørket, at gå forbi den britiske linje eller hvis nødvendigt tvinge sig vej igennem den.

Det tyske gennembrud

Det lykkedes ikke tyskerne at undgå den britiske flåde, men de fik placeret sig, så de primært kom i kamp med de mindste af fjendens skibe, der var de tyske stålgiganter underlegne.

Et enkelt større britisk skib fik dog en rolle. Den pansrede krydser Black Prince var faret vild og kunne i mørket ikke skelne mellem ven og fjende. Fejltagelsen blev fatal. Som et lyn fra en klar himmel blev Black Prince oplyst af tyske lyskastere og simultant åbnede de største tyske skibe ild på klos hold. Straks blev Black Prince sønderrevet, og en 30 m høj ildsøjle skød i vejret. Ilden spredte sig hurtigt til skibets ammunitionsmagasiner, der antændtes i en øredøvende eksplosion. Black Prince blev sønderflået på få sekunder og gik ned med samtlige 900 besætningsmedlemmer. Fra det tyske flagskib beskrev Scheer hændelsen som et ”storslået, men forfærdeligt syn”.

Udfaldet af slaget var dog klart. De små britiske skibe kunne på ingen måde forhindre gennembruddet, og kort før solopgang lykkedes det tyskerne at trænge igennem den britiske linje. Den sønderskudte kejserlige flåde kunne nu forsvinde ud i mørket og vende næsen mod sikker havn.

Efter slaget hævdede begge parter sejren. Briterne havde jaget tyskerne på flugt, men tyskerne havde sænket flere større skibe end briterne. Samtidig var briternes tab på hen imod 6 000 dræbte søfolk imod tyskernes ca. 2 500.

Tyskerne havde dog fået sig en forskrækkelse, og den samlede tyske flåde forlod ikke sine havne, før den efter krigsnederlaget i 1918 endte i britisk varetægt.

Fra <http://www.altomhistorie.dk/artikler/jyllandsslaget-1916/

Kvalitetsvine til vores præmier

Nibe Marineforening bestræber sig på altid at finde en god kvalitetsvin til vores præmier og arrangementer. 
Vinene får marineforeningens egne etiketter der skifter hvert år således at der kommer maritime motiver på etiketterne.

Egne Etiketter

Årets vinlabel

Gør marinevinen til et samleobjekt, brug den gerne som gave til venner og familie aftal med banjermester om pris og antal. 

Etiketten på vores marinevin 2016 kommer til at se således ud. Motivet er en hyldest til de næsten 10.000 sømænd, som gav deres liv i historiens eneste og største Slagsskibs søslag.
 
På Strandingsmuseet Sct. George i Thorsminde kan man opleve meget mere om "det glemte slag"
 
Hvert år udkommer en ny etiket.